Vuosi 2010

Kurikan päivä 11.7.2010: Kurikka-Seura 75 vuotta

Kurikka-Seura täytti 75 vuotta 11. lokakuuta 2010. Merkkivuotta juhlittiin kuitenkin jo etukäteen keskellä kukkeinta kesää sunnuntaina 11.7.2010 Kurikan kirkossa, Kurikan kotiseututalossa ja Museonmäen kesäteatterissa. Samalla vietettiin perinteistä paikkakunnan kotiseutujuhlaa Kurikan päivää.

Juhla alkoi messulla Kurikan kirkossa, jossa kirkkoherra Heikki Sariola lausui seurakunnan tervehdyksen. Messun jälkeen laskettiin kukkaseppeleet menneiden sukupolvien muistomerkille.

Juhlallisuudet jatkuivat messun jälkeen Kurikan Museonmäellä. Kurikan kotiseututalossa nautittin ensin keittolounas, minkä jälkeen hum. kand. Atte Honkaniemi esitteli kotiseututalon tuvassa kirjoittamansa teoksen Kurikka-Seuran historia. 75 vuotta kotiseutu- ja museotyötä Kyrönjoen muhkeissa kurikkalaisissa maisemissa.

Historiateoksen julkistamisen jälkeen kello 13.30 Kurikan Museonmäen kesäteatterissa alkoi itse pääjuhla, jonka avasi Kurikka-Seuran puheenjohtaja Anelma Laurila. Juhliin toi Suomen kotiseutuliiton tervehdyksen pääsihteeri, fil. toht. Lassi Saressalo, joka piti myös juhlapuheen. Kansanedustaja Juha Mieto toi valtiovallan tervehdyksen. Valtuuston puheenjohtaja Pekka Heikkilä toi puolestaan Kurikan kaupungin tervehdyksen.

Tilaisuuden musiikista vastasi kanttori Suvi Tamminen ja Kurikan Pelimannit johtajanaan Jaana Pihlaja. Myös Liisa Talvion johtama Kurikan Nuorisokuoro esiintyi juhlassa. Tanssia esitti Kurikan Museonmäen kesäteatterin oma tanssiryhmä Laura Kallio, Sara Kiskola, Jenni Laurila ja Jenni Loppi. Juhlan juonsivat Jenni Laurila ja Atte Honkaniemi. – Tilaisuuden lopuksi kotiseututalossa oli kahvitarjoilu.