Vuosi 2009

Maastovaellus: Paulaharjun Patikka 20-vuotis juhlajotos

Maanpuolustusnaisten liiton valtakunnallinen maastovaellus käytiin Kurikassa 16. -17.5.2009 jo kolmannen kerran 20-vuoden aikana. Tällä kertaa tapahtuma avattiin lauantaina Kurikan Museonmäellä Kotiseututalon ja Museon pihapiirissä lipunnostolla kello 8.30. Patikkalaiset saapuivat Kurikan yhteiskoululta, jossa oli ruokailu ja kokoontuminen jo aamuvarhaisella. Avajaistapahtumaan osallistuivat Suomen Maanpuolustusnaisten johtoa, Maakunnallisen, paikallisen Kurikan Maanpuolustusyhdsitysten johtajia ja Sotaveteraanijärjestöjen edustajia, kutsuvieraina.

Heidät oli kutsuttu myös seuraamaan 20.-juhlavuoden valtakunnallista maanpuollutusnaisten maastovaellusta ja tutustumaan Paulaharjun Patikkaa, tunnetun kansanperinteen suurkerääjän ja kirjailija, professori Samuli Paulaharjun synnyinseudun maastoon ja vanhaan kotipaikkaan.

Avajaistapahtumaan oli Paulaharjun patikan suojelija, valtioneuvoston jäsen perusturvaministeri Paula Risikko lähettänyt oman tervehdyksensä. Kurikan kaupungin tervehdyksen esitti kaupunginjohtaja Paavo Tyrväinen. Kurikan Museonmäen lyhyen kaavan mukaan esitteli Kurikka-seuran puheenjohtaja, kotiseutuneuvos Anelma Laurila. Paikalle saapunut kansanedustaja Juha Mieto toi tapahtumaan valtiovallan tervehdyksen.

Kilpailujen johtaja, LL, Liisa Lempiäinen esitteli avajaisten alussa kilpailujen johtajat, avustajat ja kummisedät ryhmille (jotka kummisedän olivat avukseen kutsuneet).

Lippujuhlan ja avajaisten jälkeen kilpailujen ratamestari Keijo Kuntola esitteli kilpailujoukkueille kilpailun ratamerkit, kilpailujen rastimallin ja kilpailuradan korkeuserot, jotka poikkeavat eteläpohjalaisesta lakeusmaisemasta. Korkeuseroja löytyy jopa 150 metriä.

Ratamestarin puheenvuoron jälkeen kilpailut alkoi karttojen piirtämisellä ja ensimmäisen rastitehtävän suorituksella. Ensimmäinen linja-auto vei alkuosan kilpailijoita Lehtivuoren maastoon ja loputkin kilpailijat lähtivät niin, että kisat pääsivät jatkumaan klo 10, jolloin ensimmäinen partio lähetettiin maastoon.

Illalla partiot saapuivat Paavaliin, jossa oli valmis keitto odottamassa kilpailjoita. Illan päätti yhteinen iltanuotio ohjelmineen.

Sunnuntaiaamuna kukin partio valmisti oman aamupalansa, toki kanttiinikin avattiin klo 6 aamulla. Klo 7.30 oli lipunnosto ja rovasti Raimo Mäen pitämä aamuhartaus. Kello 8.00 lähti ensimmäinen partio maastoon. Kilpailijat saapuivat maastosta reippaaseen tahtiin, niin että kisojen palkintojen jako ja päättäjäisjuhla alkoi klo 13 Kurikan yhteiskoululla.

Kaikkiaan kilpailijoita juhlajotokseen osallistui 29 joukkuetta ja noin 120 kilpailijaa kummisetineen.