Vuosi 2010

Tytöt, akat ja mammanpojat – runonäytelmän esitys 15.4.

Harrastajateatteriryhmä Seinäjoen Seitikit esittivät Tytöt, akat ja mammanpojat -runonäytelmän Kurikan kotiseututalossa torstaina 15.4.2010 kello 18.00.

Esityksen ensi-ilta oli Kalevalan päivänä Seinäjoella. Käsikirjoitus on kooste lehtien aidoista mielipidekirjoituksista ja Kantelettaren runoista. Ideana on näyttää, miten nykynaisten keskeiset huolenaiheet ovat samoja kuin naisilla muinaisina aikoina. Yleisöpalstakirjoitukset vuorottelevat rytmikkäästi kansanrunojen kanssa. Sekä huumoria että tiukkaakin tekstiä löytyy molemmista lähteistä. Usein tuskailun kohteena on mies, tuo käsittämätön ja ikuinen ongelmien lähde. Kuitenkin muutkin asiat mietityttävät: lapset, muitten puheet, koti-ikävä, vanheneminen, lähestyvä kuolema.

Tekstit on koonnut ja esityksen ideoinut sekä ohjannut draamapedagogi Kirsti Mäkelä.

Pääsylippu 5 € , kahvitarjoilu 2 €

Kurikan kotiseututalossa tapahtuman järjestelystä vastasivat Kalevalaiset Naiset, Kurikka-Seura ja Kurikan Kulttuuritoimi; kahvitarjoilusta vastasivat Kurikka-Seuran emännät.