Vuosi 2007

Uusheräyksen perinteiset kesäseurat vietettiin 6-8.7. Kurikassa

Lestadiolaisen Uusheräyksen kesäseurat kokoontuivat perinteisesti yhteen lauantai-iltana 7.7.2007 klo 21 Kurikan Museonmäellä. Joukko kesäjuhlavieraita vietti myöhäisillan tutustuen Kurikan kotiseututalon ja museon näyttelyihin.

Erikoisesti juhlavieraita kiinnosti vuonna 1672 rakennettu Kurikan ensimmäinen saarnahuone – Kurikan ensimmäinen oma kirkko – ja sen rakentajien kädentaito. Uudistettua Kirkkomuseo-osaston näyttelyä illan vieraille esitteli rovasti Raimo Mäki. Hän myös kertoi esineiden teologisesta taustoista. Myös kurikkalainen yritystoiminta ja vanha elämänmeno, jonka vaiheista uudistetut näyttelyt konkreettisesti kertoivat, kiinnostivat vieraita. Museoalueen rakennukset ja niissä olleita näyttelyitä esittelivät kotiseutuneuvos Anelma Laurilan johdolla Kurikka-Seuran johtokunnan jäsenet puolisoineen. Yhtälailla illan vieraita kiinnosti tunnetun kansanperinteen suurkerääjän Samuli Paulaharjun synnyinseutuna Kurikka ja hänen laajamittainen tuotantonsa.

Sateinen kesäilta päätettiin Lestadiolaisen Uusheräyksen tunnetun saarnaajan Niilo Karjalaisen pitämään iltahartauteen.