Vuosi 2007

Kurikan Joulu 2007 myynnissä

Kurikan Joulu 2007 ilmestyi 4.12.2007 ja on siitä saakka ollut myynnissä meillä johtokunnan jäsenillä, Kotiseututalossa joka arkipäivä klo 9-16. Lehteä myivät myös Kurikan koululaiset Kankaalla, Säntissä, Luovassa ja Mietaalla sekä keskustaajamassa. Joululehteä myytiin myös Näpsäkässä, Kipsakassa, Kurikan kirjakauppa INFO:ssa, Kurikan kaupungintalon neuvonnassa, S-Market:ssa, Ryhtikioskissa, Pentinkulmassa, Kiilin kaupassa, Latvalan kaupassa Luovassa, Esson huoltoasemalla Saumantien varressa Kurikan keskustassa ja vapaaehtoiset myyjät koko Kurikan alueella.

Kurikan Joulu -lehti on jo toistakertaa neliväripainettu. Tällä kertaa lehden sivumäärä oli 104 sivua. Kurikkalaisten, liikkeiden, yhteisöjen ja järjestöjen joulutervehdykset kauniina värimainoksina löytyvät omasta keskitetystä osastostaan. Toivomme, että tuette ostoksillanne ilmoittajiamme.

Lehdestä löytyy Lapuan piispa Simo Peuran joulun sana. Samoin Kurikan seurakunnan tervehdys johtava diakoniatyöntekijä Pirjo Sariolan kirjoittamana. Kuvitus on runsas ja monipuolinen.

Lehdestä löydätte vuoden tapahtumien laajuuden. Kurikan vuoden 2006 ja 2007 yrittäjänaiset sekä vuoden 2006 yrittäjä-perhe ovat esittelyssä. Kurikkalaisten lasten mielipiteitä 90-vuotiaasta Suomesta esittävät Kankaan ja Säntin ala-asteen oppilaat. Psykiatrian ylilääkäri Juhani Keski-Säntti kertoo muistojaan lapsuuden aikaisesta elämänmenosta Suomenhevosen 100 -vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Juhani Keski-Säntti oli jo kouluaikanaan ahkera valokuvaaja. Niinpä hän on koonnut kameraansa työkuvia 1950-luvun kotitilan pelloilta. Sieltä löytyvät kuvat niistä hevosvetoisista koneista ja laitteista, joita tuohon aikaan jo voitiin hankkia helpottamaan maatilan raskaita peltotöitä. Nyt näitä koneita ja laitteita löytyy lähinnä museoista. Kuvista löytyvät mm. erinomaisena työvälineenä koettu hevosvetoinen haravakone, joka helpotti melkoisesti heinätöitä. Perunannosto sujui kahden suomenhevosen vetämällä perunannostokoneella joutuisasti, kunhan vain saatiin väkeä pellolle. Olihan työ huomattavasti innostavampaa, kun noukkijoita saatiin oman väen lisäksi naapureistakin.

Kurikan seurakunnassa vietettiin kuluneena vuonna Lapuan uuden piispan Simo Peuran johtama piispantarkastus. Samaan aikaan juhlittiin myös vuonna 1847 rakennetun kirkon 160 -vuotisjuhlaa. Valokuvaaja Petri Kapasen kuvakooste kertoo seurakuntalaisten aktiivisesta osallistumisesta. Ajankohtaan sopi myös hyvin seurakunnan pitkäakaisen kirkkoherra, rovasti Yrjö ja Helmi Alasen ja lahjakkaan perheen vaiheista kertova Juhani Keski-Säntin muistelo.

Kurikan Joulun tuotto tulee kotiseututyöhön ja nuorten palkaamiseen museoharjoittelijoina. Toivomme myyntityölle menestystä.
Kurikka-Seura ry:n johtokunta ja Kurikan Joulun 2007 toimituskunta