På svenska

Välkommen till Kurikkas museum!

Kurikkas museum har olika utställningar som presenterar Kurikkas historia och kultur. Museiområde består av olika byggnader, och de flesta utställningsrummen ingår i Museibyggnad och Hembygdsgård. Andra byggnader i området innehåller en friluftsteater, en sovbod, en kvarn, en sädesbod, en smedja, en lada och ett vattentorn.

Museet är öppet i sommar 2024 från 4.6 till 31.8.

Öppettider

Tisdag-fredag 11.00-18.00, lördag 11.00-17.00

Priserna

Rundtur på hela museets område

Vuxna ………………………………………….. 5 €
Studerande …………………………………… 3 €
Pensionärer ……………………………………3 €
Skolbarn ………………………………………. 2 €

Kontaktuppgifter

Museotie 19, 61300 Kurikka
+358 44 2410026 (Kontor)
+358 50 3002672 (Ordförande)
+358 40 5653682 (Lokalhyrning)
kurikka.seura (at) gmail.com

Information om föreningen, museet och utställningarna

Kurikka-Seura

Kurikka-Seura grundades den 11 oktober 1935. Ursprungligen föreningen hette Kurikan Pitäjänmuseoyhdistys, men namnet byttes till Kurikka-Seura ry den 24 april 1955. Sedan 1935 har Kurikka-Seura vårdat Kurikkas kulturarv och gjort lokalhistorien mer bekant.

Under föreningens första aktiva decennium var det viktigt att samla kulturartiklar och visa dem. Att grunda ett museum i Kurikka var huvudmålet, och underhåll och utveckling av museet är fortfarande en av föreningens viktigaste uppgifter. Föreningen arbetar med flera projekt såsom utställningar, spelningar, tidskrifter och evenemang för att aktivt presentera Kurikkas historia och kultur.

Museum

Museibyggnad var ursprungligen huvudbyggnaden av Latva-Kurikka släkten, och den byggdes i början av 1800-talet. Latva-Kurikka huset såldes på auktion 1936, och det hamnade som en museibyggnad för Kurikan Pitäjänmuseoyhdistys. Byggnaden demonterades och flyttades till sin nuvarande plats, Museonmäki, där den byggdes om 1938. Efter kriget användes byggnaden som grundskolan 1945–1955. Museet öppnade sina dörrar igen i juli 1965 och Hilkka Vilppula, kurator för Nationalmuseet, var ansvarig för designen.

Inuti museibyggnad finns olika utställningsrum. Den nedre salongen är inredde som en bondgårds vardagsrum och presenterar olika typer av hushållsartiklar från 1800-talet. Samuel Elomaas rum presenterar hans arbete som en instrumenttillverkare som gjorde över 660 dragspel. Textilrummet presenterar verktyg som användes på 1700-talet för att göra lin och ulltyg. I övervåningen finns kyrkomuseum, som presenterar föremål från den gamla kyrkan som byggdes 1672, och Samuli Paulaharjus rum, som presenterar Paulaharjus arbete som författare och fotograf som samlat in finländsk folklore. På övervåningsutställningarna ingår också ett skomakares rum, ett smedsrum, ett jaktrum och en tjejkammare.

Hembygdsgård

Hembygdsgård byggdes 1867 och var tidigare ägd av Rinta-Kisko. Huset var ursprungligen beläget i Jyllinkoski och 1986 flyttades det till Museonmäki. Hembygdsgården var det första bostadshuset som hade el i Kurikka. Byggnadens överförning börjades 1986 och huset blev en del av museet 1988.

Huset har två våningar; rummen på nedre våningen är inredda i 1920-talets stil och rummen på övervåningen tjänar som utställningsrum. Skatter och kartor -utställning presenterar olika typer av kartor från 1500-talet till 1800-talet och flera typer av metalldetektorfynd. Det andra utställningsrummet grundades till minne av de volontärer som var med i Lotta Svärd –organisation och Jägerrörelsen, och där presenteras olika slags militära föremål, som militära uniformer och medaljer.

Friluftsteater

På 1990-talet började Kurikka-Seura presentera teaterföreställningar om Kurikkas lokala historia. Det fanns ett behov för en ordentlig ställe för skådespelen och därför byggdes teatern på Museonmäki. Arkitekten Timo Hakamäki planerade friluftsteatern och byggandet avslutades sommaren 2007.

Vattentorn

År 1949 började byggandet av ett vattenförsörjningsnät i Kurikka, och vattentornet byggdes 1951. Kurikka-Seura köpte tornet med en mark på 1970-talet. Vattentornet fungerar numera som ett observationstorn.

Prästgårds sovbod

Sovboden brukade vara en del av Kurikkas prästgård som byggdes 1916. Kurikka-Seura mottog sovboden som en gåva från Kurikka stad 1991 och sovboden flyttades till Museonmäki i ett stycke. Sommarutställningar hålls i sovboden.

Kvarn

Keski-Kurikka bönder byggde kvarn i slutet av 1800-talet i Myllykylä. Där fanns det tre kvarnar, och museums kvarn kallades ”Mellersta Kvarnen”. Juho och Salomoni Koskinen köpte kvarnen år 1908 och kvarnen fungerade som hyreskvarn till 1960-talet. Kvarnen flyttades till museiområdet på 1970-talet.

Smedja

Smedjan hörde till Sameli Panttila, och den var belägen i Koivinstonkylä i Kurikka. Panttilas gård har tillhört en familj sedan 1540-talet, och enligt tradition har det alltid varit en smedja på gården. År 1856 är graverad på smedjans vägg. På 1960-talet flyttades smedjan till Museonmäki.

Harju-Sänttis sädesbod

År 1980 donerade Kyllikki Laulaja och hennes moster Anni Harju-Säntti sädesboden till Kurikka-Seura. Sädesboden var belägen i Harju-Sänttis gård och byggdes 1794, och den är den äldsta byggnaden i museiområdet.

Lada

Vesa Porre donerade ladan till museet, och det rekonstruerades under åren 2007 till 2008. Idag fungerar ladan som ett förråd.