Vuosi 2010

Uuden Kurikan monet vaakunat -näyttelyn avajaiset 6.1.

Kurikka-Seura avasi loppiaisena 6. tammikuuta 2010 Kurikan kotiseututalossa Uuden Kurikan monet vaakunat. Eteläpohjalaista kunnallisheraldiikkaa 1950- ja 2000-luvuilla –näyttelyn.

Avajaisten tervetuliaissanat lausui Kurikka-Seuran puheenjohtaja Anelma Laurila, ja kaupungin tervehdyksen toi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Pekka Heikkilä. Juhlaesitelmän piti vs. intendentti Petteri Järvi Turun museokeskuksesta, ja näyttelyn esitteli humanististen tieteiden kandidaatti Atte Honkaniemi. Tilaisuuden musiikista vastasi Kurikan Pelimannit johtajanaan Jaana Pihlaja.

Vuoden 2009 alusta syntynyt uusi Kurikka otti tunnuksekseen Kirsi-Maaria Markuksen suunnitteleman vaakunan. Samalla vanhat Kurikan ja Jurvan vaakunat muuttuivat epävirallisiksi kotiseutuvaakunoiksi.

Uuden Kurikan monet vaakunat -näyttely paitsi esittelee nämä kolme vaakunaa myös antaa näkymän siihen, millaisia muita vaakunoita on ollut ehdolla Kurikan ja Jurvan vaakunoiksi. Näytteillä on tunnustettujen heraldikkojemme, Ahti Hammarin, Olof Erikssonin ja Gustaf von Numersin piirtämiä vaakunoita. Nuorta polvea edustavat uuden Kurikan vaakunakilpailuun 2008 osallistuneet taiteilijoiden kärkijoukko. Näyttely johdattaa kävijänsä myös laajemmin vaakunataiteeseen ja Suomen korkeatasoiseen kunnallisheraldiikkaan.