Vuosi 2008

Etelä-Pohjanmaan Murreseuran Murrekäräjät Kurikassa

Kurikas käräjöötihin! E-P:n Murreseura ry järjesti Murrekäräjät Kurikan kotiseututaloos pyhänä 13.1.2008 klo 13.00 alaaten. Ne päättyy hyväs yhteisymmärrykses n. klo 16. Ryskööremmi esiintyy lehtori Leena Tuurin johorolla, uutisankkuri Aino Mäki-Kaukoola pakinoo ja totes Intian matkastansa, jotta kerranki eteläpohojalaasakat sai olla hyväs föliys pirettihin ku piispaa pappilas. Kurikan Pelimannien ohojelmaa kuultihin joka välis. Pelimannia johti director musices Voitto Latva-Luopa.

Emmäkä me turhaa orottanu, puheenjohtaja, kansanedustaja Susanna Haapoja osallistui murrekäräjille. Ku eteläpohojalaasista oli kysymys ohjelmaa saatihin kuulla vähä joka puolelta. Toiminnanjohtaja Jorma Aroa Murreseuran väki onnitteli ja kiitokseksi siitä Jorma esitti Jaakkoo Kivirinnan kirjoottaman runon, joka on sitä aitua pohojalaasta kieltä, josta kellää ei oo vastahan sanomista.

Kirjaalija Heikki Hemminki oli paikalla ja vähä siinä kauhavalaaset ja kurikkalaaset otti yhtehen, jotta kummalleko kaupungille Hemminki kuuluu. Heikki toristi, jotta vuoresta 1966 asti oon ollu Kurikas ja sitä ennen Kauhavalla, ratkaaskaah siitä itte. Kirjaalija esitti omia runojansa ja sai kunnolliset taputukset yli satapäiseltä kuulijakunnalta. Se oli sekaasinsa ilimajokelaasia, isoojokisia, molempia kyröölääsiä, jalasjärvelääsiä, alajärvelääsiä, töysälääsiä, kauhavalaasia, kauhajokisia, lapualaasia, härmälääsiä, kuortaneslaasia, seinäjokisia ja aika joukko kurikkalaasia, eikä ne nyh ainakaa koskaa periksi anna.

Ainosta ei tapeltukaa, Aino piretähän luopalaasena ja sen myötä kurikkalaasena. Mitä ny asuu Seinäjoella, ku sieltä on lyhyt matka joka paikkahan, Intiahanki. Kurikkalaasten puolesta puhuu ja kiitteli Murreseuran uusi sihteeri Riitta Niemistö, hyvin jo kurikkalaastunu entinen ilimajokinen. Vielä saatihin kuulla Kaino Lähteenmaan kirioottama ja esittelemä kosiokirijet.

Mukavasti olivat kaikki varannehet hiluja lompsahan nisukaffetta varten ja muutaki kiinnostavaa ostettavaa varte. Murreseura krannien- ja Kurikka-seuran museoporvariilta ym. löytyyki föliyhyn monenlaasta, jota saa nyt kattella ja lukia vielä kotonaki. Kiitoksia ny vain ku tulitta!