Vuosi 2008

Kurikka-Seura ry:n vuosikokous

Vuosikokous oli torstaina 24. päivänä huhtikuuta 2008
Kurikan kotiseututalossa klo 19. Tapahtuma alkoi kahvitarjoilulla klo 18.30. Kokouksessa olivat esillä sääntöjen mukaan vuosikokoukselle kuuluvat asiat.

Kokouksessa maakunta-amanuenssi Risto Känsälä piti esitelmän aiheesta Kurikkalaiset ja Suomen sota 200 -vuotta sitten. Hän myös kertoi kotiseututyön ja museotoimen ajankohtaisista asioista. Kokouksessa esiteltiin vuoden 2007 ohjelmaa sekä hyväksyttiin toimintakertomus, josta mm. kiitosta annettiin isosta talkootyöosuudesta,tapahtumien runsaudesta ja monipuolisuudesta. Kirjattujen talkootöiden osuus oli peräti 5596 tuntia, joka merkitsee rahassa noin 114.000 euroa. Tämä kohtuullisella tuntipalkalla arvioituna.

Yhteensä Kurikan museon ja kotiseututalon ym. rakentamiimme näyttelyihin tutustui 9614 kävijää. Heistä oli koululaisia ja päiväkotien lapsia 1778 ja aikuisia 7836 henkilöä.

Tilinpäätös osoitti bruttotulojen osuuden olevan 172.558,25 euroa, bruttomenojen osuus 171.214,56 euroa. Tilivuoden tulokseksi jäi 1.343,69 euroa.

Luetteloitujen esineiden, kirjojen ja valokuvakokoelmien osuus on kaikkiaan 15245 kappaletta.

Tilintarkastajien suorittama arvio ja tilintarkastuskertomus esiteltiin kokouksessa, jonka perusteella tilit vahvistettiin ja tili- ja vastuuvelvollisille myönnettiin v. 2007 hallinnosta ja varainhoidosta vastuuvapaus kiitoksen kanssa.

Ilmoitusasiana kerrottiin, että Kurikka-Seura on hyväksytty vuoden 2008 alusta varsinaisena jäsenenä Suomen Museoliiton jäseneksi. Samalla esiteltiin vuoden 2008 toimintaa, josta suurin ja mittavin hanke on kirjailija, dosentti Kirsti Mannisen kirjoittaman kesäteatterinäytelmän Rapakon takana harjoitusten aloittaminen välittömästi, kun ohjaajat, näyttelijät ja eri ryhmät sekä hankkeen rahoitus on saatu kaikilta osin järjestykseen. Näytelmä kertoo kurikkalaisen sukutarinan Atlantin molemmin puolin.

Keväällä avataan Panttilan pajan v. 2007 elokuun lopussa koottu pajan näyttely. Samalla ollaan kokoamassa uutena näyttelynä Amerikan siirtolaisuudesta kertova näyttely.